top of page
  • תמונת הסופר/תעו"ד אלי כהן

שינוי עילת סגירת תיק מחוסר ראיות לחוסר אשמה

עודכן: 24 באוק׳ 2022

משרדנו זכה לייצג לקוחות רבים בבקשות לשינוי עילת סגירת תיק מחוסר ראיות לחוסר אשמה.

אז מה חשוב לדעת על מדיניות סגירת התיקים של משטרת ישראל והפרקליטות?

ההבדל בין תיק שנסגר מחוסר ראיות לתיק שנסגר מחוסר אשמה:

תיק שנסגר מחוסר ראיות – נשאר ברישומי המשטרה (בגיליון הר״פ). האזרח שעומד לחובתו רישום כזה עלול להיתקל בקשיים רבים במהלך חייו. בין היתר, בקבלה למשרות שונות, קבלת היתרים ורישיונות שונים (למשל רישיון נשק) וקשיים נוספים בתחומים שונים.

תיק שנסגר מחוסר אשמה – נמחק לחלוטין מגיליון הר"פ. האזרח לא צפוי לשום השלכה מעצם העובדה שנחקר.

בישראל, מרבית התיקים נסגרים מחוסר ראיות, וכנגד 14% מתושבי המדינה עומד רישום משטרתי בגין תיקים שנסגרו מחוסר ראיות. כיצד מסבירה המדינה מצב בו כנגד 1 מתוך 7 אזרחים בגירים עומד רישום משטרתי אשר עלול לחבל במהלך חייהם?

עמדת רשויות התביעה היא שלאחר שאדם נחקר באזהרה — ברירת המחדל היא לסגור תיק מחוסר ראיות, ורק במקרה בו הוכח פוזיטיבית שלחשוד לא היה קשר למעשה — ייסגר התיק מחוסר אשמה. הנימוק הרשמי למדיניות זו הוא שנדרש תיעוד לחשדות שעלו נגד אדם על מנת למנוע עבירות עתידיות ולכן יש לנטות לסגור כמה שפחות תיקים מחוסר אשמה. תיעוד זה, לפי הטענה, מצוי רק בגיליון הר״פ. אלא שטענה זו אינה נכונה (בלשון המעטה) שכן בידי המשטרה מאגרי מידע נוספים (נגישים בלחיצת כפתור) בהם מופיע תיעוד גם של תיקים שנסגרו מחוסר אשמה.

אזרחים נורמטיביים רבים שנקלעו במקרה ובאופן חד פעמי לחקירה במשטרה מוצאים את עצמם במצב שקיים נגדם ר״פ של תיק שנסגר מחוסר ראיות. דבר הגורם לפגיעה בשמם הטוב ועלול לגרום להם בעיות רבות במהלך חייהם.

קבלת בקשה לסגירת תיק מחוסר ראיות לחוסר אשמה
קבלת בקשה לשינוי עילת סגירת תיק מחוסר ראיות לחוסר אשמה

בשנת 2015 הגיש חבר הכנסת דוד אמסלם את ״הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון - מחיקת רישום פלילי בהיעדר ראיות)״. לפי הצעת החוק, ברירת המחדל תהיה לסגור תיק מחוסר אשמה, ורק במקרה בו נוצר חשד יציב נגד אדם ייסגר התיק מחוסר ראיות. בדברי ההסבר נכתב כך בין היתר: ״מטרתה של הצעת חוק זו היא שמירה על חזקת החפות של חשודים שלא נמצאו ראיות מספיקות להגשת כתב אישום נגדם״. אלא שהצעת חוק זו, כמו מספר הצעות חוק זהות, נקברו בצורות שונות, וכיום עדיין נדרשים חשודים להוכיח את חפותם על מנת לשמור על שמם הטוב.

מצב בו נפגע שמם הטוב של כמיליון אזרחים נורמטיביים באופן שרירותי הוא אבסורדי ובלתי מתקבל על הדעת ונוגד זכויות אדם בסיסיות. אנו נמשיך להילחם למען שינוי מדיניות בנושא זה.

בהגשת בקשה לסגירת תיק מחוסר אשמה קיימת חשיבות קריטית לבחינה מדוקדקת של חומר הראיות ושימת האצבע על הנקודות הנכונות על מנת שהרשויות ייעתרו לה. מומלץ מאוד להגיש בקשה כזו באמצעות עורך דין בעל ניסיון בתחום הפלילי, אשר יעיין בחומר הראיות טרם הגשת הבקשה וינמקה בהתאם.

להגשת בקשה מנומקת לשינוי עילת סגירת תיק מחוסר ראיות לחוסר אשמה פנו אלינו עוד היום


476 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page